KHSMSK

Nahrávám...

KHSMSK

KHSMSK

Úvod / Média / Detail

Podněty občanů v roce 2013


Zveřejněno: 2. 4. 2014

V roce 2013 bylo na KHS MSK Ostrava přijato celkem 639 podnětů podaných občany našeho kraje. Z toho bylo 357 podnětů hodnoceno jako oprávněné, což představuje 55 % z celkového počtu.

Podněty reflektovaly široké spektrum problémů vyskytujících se v běžném životě. Jednalo se např. o nedodržování hygienicko-epidemiologického režimu při ošetřování pacientů během rehabilitace, o nevhodné stravování ve školských zařízeních, o úroveň poskytovaných služeb v zařízeních péče o tělo. Autoři podnětů si často stěžují také na špatné pracovní podmínky, na úroveň sanitárních zařízení, na nedostatečné zajištění pracovnělékařských služeb, rovněž na nadměrný hluk, popř. vibrace, v mimopracovním prostředí zejména s ohledem na liniové dopravní stavby. V oblasti stravování se podněty týkaly nevyhovujících hygienických podmínek v restauracích, porušování zásad osobní a provozní hygieny, kvality pokrmů i lihovin. Několik podnětů bylo zaměřeno na značení kosmetických přípravků a prodej kosmetiky s prošlým datem minimální trvanlivosti. Vadné potraviny a výrobky byly ihned staženy z prodeje a nahlášeny do celoevropských systémů rychlého varování RASFF a RAPEX, které jsou veřejně přístupné na internetu.

Nejčastějším předmětem podnětů ze strany občanů, které byly podány ve 187 případech, je obtěžování hlukem v životním prostředí. Jedná se zejména o hluk ze silniční a železniční dopravy, v menší míře pak o hluk z provozu restaurací nebo ze stavební činnosti. Přijímaná opatření, především u dopravního hluku, jsou velmi komplikovaná. Problém ve většině případů nelze vyřešit okamžitě, nýbrž s časovým posunem, a to i několika let, což je občas autory podnětů přijímáno se značnou dávkou nelibosti.

Výraznou skupinou podnětů, celkem 176 případů, jsou reakce občanů na nedostatečnou hygienickou úroveň stravovacích provozů (restaurace, bary, prodejní stánky). Spotřebitelé si stěžovali na kvalitu potravin a nápojů, na zdravotní potíže po konzumaci zakoupených pokrmů či na kvalitu výrobků určených pro styk s potravinami. Část podnětů směřovala k nedodržování zákazu kouření.

Další přijímané podněty se týkaly kvality bydlení (výskyt plísní, obtěžujícího hmyzu, hlodavců) nebo jakosti pitné vody. Postupně dochází k navyšování počtu podnětů zaměřených na nevyhovující kvalitu pracovního prostředí. Pracovních podmínek se v loňském roce týkalo již 82 podnětů, které byly zaměřeny zejména na úroveň sanitárních zařízení, na mikroklimatické podmínky na pracovištích a na úroveň zajištění pracovnělékařských služeb.

V řadě případů si občané stěžují na skutečnosti, které není orgán ochrany veřejného zdraví oprávněn zákonným způsobem řešit. KHS MSK Ostrava využívá při řešení takových podnětů možnost spolupráce s jinými správními orgány či úřady. Osvědčila se spolupráce se stavebními nebo živnostenskými úřady, odbory zdravotnictví a životního prostředí krajského úřadu, Policií ČR a s celní správou, dále s OIP, ČŠI, SZPI, KVS a ČOI.

Řadu podnětů, zejména neoprávněných, nelze vždy vyřešit zcela dle představ autorů, což často vede k eskalaci případu. Pracovníci KHS se věnují každému přijatému podnětu, tedy i podáním anonymním, kterých bylo v loňském roce přijato 180, což znamená 28 % z celkového počtu. K řešení problémů přistupují zodpovědně, ale mohou činit jenom to, co jim umožňuje platná legislativa. Vítáme každý konstruktivní podnět, který ve svém důsledku vede k vyřešení problémové situace. Často se však, bohužel, za podanými podněty skrývá snaha občanů řešit prostřednictvím orgánu ochrany veřejného zdraví problémy osobní, sousedské, mezilidské nebo problémy v zaměstnání.



Zpět