KHSMSK

Nahrávám...

KHSMSK

KHSMSK

Úvod / Média / Detail

Osvětlení škol dle nově zaváděných norem a předpisů


Zveřejněno: 13. 12. 2004

Schválení české verze evropské normy - ČSN EN 12 464 -1 "Světlo a osvětlení - Osvětlení pracovních prostorů - Část 1: Vnitřní pracovní prostory" s účinností od března 2004 se promítá i do návrhu připravované novely vyhlášky č. 108/01 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení.

V návrhu novely vyhlášky se zavádí řada nových termínů ve vztahu k osvětlení: občasný pobyt, zrakový úkol, místo zrakového úkolu, normová hodnota či normový požadavek, jiné pojmy jako krátkodobý nebo trvalý pobyt se rozvádějí a přesněji specifikují.

Požadavky na kvalitativní a kvantitativní parametry osvětlení vnitřních prostor zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých se promítají do návrhu novelizované vyhlášky ve větší míře než dosud. Pro orientaci v připravovaných změnách uvádím proto jen rámcové nastínění problematiky:

Větší pozornost je například věnována sázení dřevin kolem škol, a to i z hlediska jejich možného dopadu na úroveň denního osvětlení ve vnitřních prostorách budov. Vzdálenost sázené dřeviny od fasády by měla být stejná jako její předpokládaná maximální výška. V požadavcích na denní osvětlení vnitřních prostor pro výchovu a vzdělávání se dále stanoví taková orientace místa žáků v lavicích kmenových učeben, aby žáci nebyli v zorném poli oslňováni jasem osvětlovacích otvorů a ani si místo zrakového úkolu nestínili. Při změnách dokončených staveb je v prostorách určených k trvalému pobytu žáků možné použití celkového sdruženého osvětlení pouze ojediněle v tom případě, pokud není možná stavební úprava - například u památkově chráněných objektů.

Návrh nové vyhlášky upřesňuje a rozvádí požadavky na denní a umělé osvětlení prostorů se zobrazovacími jednotkami - tyto je nutno umístit tak, aby žáci nebyli oslňováni jasem osvětlovacích otvorů, jejich zrcadlením nebo zrcadlením jasů svítidel na obrazovce. Pro zachování dobrých podmínek vidění a vyhovující pracovní polohy se klade důraz na možnost úpravy pracovního místa podle individuálních potřeb, zejména s ohledem na tělesnou výšku uživatele.

Budou stanoveny i požadavky na čištění a obnovování osvětlovacích soustav a částí vnitřních prostorů odrážejících světlo ve lhůtách daných plánem údržby v souladu s projektem osvětlení. Tyto musí být udržovány v takovém stavu, aby vlastnosti osvětlení byly splněny po celou dobu života osvětlovací soustavy.

Tabulková část návrhu novely zvyšuje některé požadavky na umělou složku osvětlenosti při vyhovujícím denním osvětlení. Pro osvětlení tabule, demonstračního stolu, místnosti pro výtvarnou výchovu, praktickou výuku, ruční práce, laboratoře a dílny se zvyšuje požadavek intenzity umělého osvětlení na 500 lx, pro technické kreslírny a místnosti výtvarné výchovy na uměleckých školách na 750 lx.

V požadavcích na osvětlení tabule bude nutné splnit normové hodnoty - tedy konkrétní technické požadavky obsažené v příslušné české technické normě ( ČSN EN 12 464-1). Přisvětlení tabule má zajistit vyhovující poměr jasů tabule a papíru a předcházet tak únavě, bolestem hlavy a snížení pozornosti v důsledku časté nutnosti adaptace oka na různý jas a různou vzdálenost zrakového úkolu. Kromě požadavku na průměrnou udržovanou hodnotu osvětlenosti tabule minimálně 500 lx předepisuje norma rovnoměrnost osvětlení, index oslnění, index podání barev a nutnost zamezení zrcadlovým kontrastům.

Uvedené požadavky nové normy jsou značně náročné a je nutno konstatovat, že bez provedení výpočtů odborně zdatným projektantem je realizace vyhovujícího osvětlení učebny včetně tabule spíš věcí náhody. Jako světelné zdroje pro osvětlení tabulí jsou nejvhodnější zářivková svítidla, která musí být natočena tak, aby zajistila pokud možno co nejrovnoměrnější osvětlení plochy tabule, zároveň však nesmí oslňovat při pohledu žáka z lavic. Svítidla se osazují do řady rovnoběžně s rovinou osvětlované tabule a jejich délka by měla být nejméně taková, jako je délka tabule v rozloženém stavu.

Odborní pracovníci oddělení hygieny dětí a dorostu KHS MSK se v rámci prováděného státního dozoru setkávají nejčastěji s následujícími nedostatky v osvětlování zařízení pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých:

  1. nízká intenzita osvětlení - stále se vyskytují žárovková svítidla či zastaralé typy zářivek
  2. rovnoměrnost osvětlení nesplňuje požadavky ČSN EN 12 464-1
  3. používá se zdrojů s různým barevným podáním v jedné místnosti (zářivky i žárovky či zářivky různé barvy)
  4. zářivky nejsou umístěny nad levým okrajem lavic, časté je umístění kolmo k oknům
  5. přisvětlení tabulí je nedostatečné, rovnoměrnost je nevyhovující - zejména při použití bodových zdrojů
  6. obvody předřadníků jsou hlučné
  7. nedostatečná čistota svítidel, zanedbaná údržba
  8. lavice natřené tmavou lesklou barvou
  9. bílá malba za tabulí.

Závěrem je nutno připomenout, že stavby zřízené přede dnem nabytí účinnosti zák. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví v platném znění, které nesplňují hygienické požadavky stanovené v § 7 odst.1 tohoto zákona, musí být podle nich upraveny nejpozději do 31.12. 2007. V řadě školských zařízení se proto připravují stavební úpravy. Pokud se dotknou světelných podmínek vnitřních pracovních prostor škol, měly by být zpracovány v souladu s ČSN EN 12 464-1, i když dosud platná vyhláška č. 108/01 Sb. stanovuje požadavky méně přísně.

Několik nesprávně řešených učeben se zobrazovacími jednotkami:



Zpět