KHSMSK

Nahrávám...

KHSMSK

KHSMSK

Úvod / Média / Detail

Podněty občanů – způsob, jak se legitimně podílet na procesu ochrany veřejného zdraví


Zveřejněno: 14. 4. 2009

V roce 2008 Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě prošetřila celkem 543 podnětů (stížností) podaných občany našeho kraje. Podněty se týkaly širokého spektra problémů vyskytujících se v běžném životě. Za zjištěné nedostatky uložila finanční pokuty v celkové výši 831 700 Kč.

Velkým problémem a také nejčastějším předmětem podnětů ze strany občanů, které byly podány ve 182 případech, je obtěžování hlukem v životním prostředí. Jedná se zejména o hluk ze silniční a železniční dopravy, v menší míře pak o hluk z provozu restaurací a ze stavební činnosti. Nárůst intenzity a množství zdrojů hluku je v posledním období značný. Přijímaná opatření, především u dopravního hluku, jsou velmi komplikovaná. Problém ve většině případů nelze vyřešit okamžitě, nýbrž s časovým posunem, a to i několika let.

Významnou skupinou podnětů, celkem 143 případů, jsou reakce občanů na nedostatečnou hygienickou úroveň stravovacích provozů (restaurace, bary, prodejní stánky). V 60 případech si spotřebitelé stěžovali na kvalitu potravin a nápojů, na zdravotní potíže po konzumaci zakoupených pokrmů a na kvalitu výrobků určených pro styk s potravinami. Kromě finančních postihů za zjištěné nedostatky byly vadné potraviny a výrobky staženy z prodeje a nahlášeny do celoevropských systémů rychlého varování RASFF a RAPEX, které jsou veřejně přístupné na internetu.

Další přijímané podněty se týkaly kvality bydlení (výskyt plísní, obtěžujícího hmyzu, hlodavců) nebo jakosti pitné vody. Postupně dochází ke snižování počtu podnětů zaměřených na nevyhovující kvalitu pracovního prostředí. Pracovních podmínek se v loňském roce týkalo pouze 36 podnětů, které byly zaměřeny zejména na úroveň sanitárních zařízení a na mikroklimatické podmínky na pracovištích.

Pracovníci krajské hygienické stanice se věnují každému přijatému podnětu, tedy i podáním anonymním. K řešení problémů přistupují zodpovědně, ale mohou činit jenom to, co jim umožňuje stávající legislativa. Ne vždycky je to tak chápáno i z druhé strany, která problém vidí ze svého pohledu. Počet podnětů hodnocených jako neoprávněné dosáhl v roce 2008 hodnoty 53 % z celkové sumy přijatých podnětů. Je vítán každý konstruktivní podnět, který ve svém důsledku vede k vyřešení problémové situace. Takový podnět je určitě jednou z možností, jak se občan může legitimně podílet na procesu ochrany veřejného zdraví. Bohužel, v poslední době se výrazně projevuje snaha občanů řešit prostřednictvím podnětů podaných u orgánu ochrany veřejného zdraví problémy sousedské, mezilidské či problémy v zaměstnání.

Prioritním cílem krajské hygienické stanice je praktikovat otevřenou a srozumitelnou zdravotní politiku. Být aktivní všude tam, kde je možno zdraví ochránit a předejít jeho vážným poškozením. Trvalou snahou je poskytovat informace jak občanům, tak odborné veřejnosti prostřednictvím médií, organizováním seminářů a konferencí. V neposlední řadě lze mnoho dalších informací nalézt na těchto internetových stránkách.



Zpět