KHSMSK

Nahrávám...

KHSMSK

KHSMSK

Úvod / Média / Detail

Šetření podnětů občanů


Zveřejněno: 30. 4. 2010

V roce 2009 Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě prošetřila celkem 492 podnětů (stížností) podaných občany našeho kraje. Podněty se týkaly různých problémů vyskytujících se v běžném životě. Za zjištěné nedostatky u oprávněných podnětů (39 % z celkové sumy přijatých podnětů) uložila finanční pokuty v celkové výši 552 900 Kč.

Nejčastějším předmětem podnětů ze strany občanů, obdobně jako v minulých letech, bylo obtěžování hlukem v životním prostředí (186 případů). Jedná se zejména o hluk ze silniční a železniční dopravy. Přijímaná opatření jsou poměrně komplikovaná. Problém ve většině případů nelze vyřešit okamžitě, nýbrž s určitou časovou prodlevou, která může dosáhnout i několika let. Významnou skupinou podnětů, celkem 163 případů, jsou reakce občanů na nedostatečnou hygienickou úroveň stravovacích provozů. Spotřebitelé si stěžovali na kvalitu pokrmů, na ředění alkoholických nápojů, na kouření v prostorách určených pro konzumaci a na kvalitu výrobků určených pro styk s potravinami. Za zjištěné nedostatky byly uloženy finanční postihy, vadné potraviny a výrobky byly staženy z prodeje a nahlášeny do celoevropských systémů rychlého varování RASFF a RAPEX, které jsou veřejně přístupné na internetu. Další přijímané podněty se týkaly kvality bydlení (výskyt plísní, obtěžujícího hmyzu, hlodavců) nebo jakosti pitné vody. Již několik let se projevuje pokles počtu podnětů zaměřených na kvalitu pracovního prostředí. Této problematiky se v roce 2009 týkalo pouze 21 podnětů, vesměs s ohledem na úroveň sanitárních zařízení a mikroklimatických podmínek na pracovištích.

Pracovníci krajské hygienické stanice se věnují každému přijatému podnětu. K řešení problémů přistupují zodpovědně, ale mohou činit jenom to, co jim umožňuje platná legislativa. Ne vždycky je to tak chápáno i autory podnětů, kteří problémy vidí ze svého pohledu. Podněty hodnocené buď jako neoprávněné, nebo věcně nepříslušné, které byly předány k prošetření jinému správnímu úřadu, dosáhly v roce 2009 počtu 302, což představuje 61 % z celkové sumy přijatých podnětů. Proti minulým letům poklesl počet anonymních podnětů. Pouhých 55 anonymních podání (11 % z celkového počtu podnětů) svědčí o pozitivní skutečnosti, že si občané uvědomují možnost aktivně a adresně ovlivnit proces ochrany veřejného zdraví. Stále se však projevuje snaha některých občanů řešit prostřednictvím podnětů podaných u orgánu ochrany veřejného zdraví problémy sousedské, mezilidské či problémy v zaměstnání.



Zpět