16
KHS MSK se sídlem v Ostravě
Ročenka 2012
Zařízení společného
stravování
Kauza metanol – činnost KHS MSK
Poslední čtvrtletí roku 2012 bylo významně ovlivněno
kauzou metanol.
Případy náhlého ohrožení nebo poškození zdraví ve
vztahu k potravinámnejsou nijak výjimečné a orgány
ochrany veřejného zdraví takových situací řeší ročně
desítky. Obvykle se ovšem jedná o postižení trávicí
soustavy v důsledku mikrobiální kontaminace
potravin, zatímco přítomnost chemických látek
vnebezpečnémmnožství je záležitost spíševýjimečná.
Bez ohledu na příčinu zdravotního postižení je
rozhodující neprodlená reakce příslušného úřadu,
jedině tak lze omezit další případy ohrožení nebo
poškození zdraví. Tak tomu bylo v našem kraji i
v případě kauzy metanol.
Dne 6. září 2012, do 30 minut od přijetí zprávy
z Nemocnice v Havířově o podezření na otravu
6 osob metanolem z lihovin, zahájila KHS šetření
v nemocničním zařízení s cílem zjistit původ lihovin
a následně zabránit jejich dalšímu prodeji. Byla
získána informace o konkrétních provozovnách, kde
postižené osoby údajně alkohol zakoupily. Jednalo
se o stánek v Havířově-Šumbarku, kde pracovníci
KHS objevili barely s alkoholem a okamžitě zakázali
v uvedený den jeho prodej. Z důvodu podezření na
spáchání trestného činu případ převzala Policie ČR.
Kontrola původu alkoholu a zejména lihovin v
zařízeních společného stravování byla dávno před
vypuknutím metanolové aféry běžnou součástí
státního zdravotního dozoru, který hygienické
stanice provádí. KHS však řešila případy, které se
vesměs týkaly klamání spotřebitele, ať už z důvodu
menšího obsahu etanolu, než bylo deklarováno na
obalu výrobku, či záměny alkoholického nápoje za
jiný, zpravidla levnější druh.
Je ale nezbytné vzít do úvahy, že ve vztahu
k alkoholu KHS provádí kontroly v provozovnách,
které stojí až na konci distribučního řetězce. Dále už
je jen konečný spotřebitel. KHS nekontroluje výrobu
alkoholu ani mezičlánky v distribuci jako jsou sklady
a malo- či velkoobchody. Přitom od počátku právě
semvedly stopy případů otrav nebo nálezůmetanolu
v lihovinách.
Pokud však dojde k poškození nebo ohrožení zdraví
konzumenta, má KHS, jako orgán ochrany veřejného
zdraví, povinnost provést šetření i v provozovnách,
které by za běžného stavu měly kontrolovat jiné
inspekční orgány. Proto byla ve smyslu této logiky,
počínaje 12.9.2012, koordinace postupu všech složek
zúčastněných při řešení situace s metanolem v kraji
svěřena KHS.
Při početných kontrolách dodržování mimořádného
opatření ministra zdravotnictví, která omezovala
prodej některých lihovin, se KHS MSK podařilo
v exponovaném období denně nasadit přes 170
pracovníků, vytvořit přes 50 mobilních hlídek
a kontrolami geograficky pokrýt všechny oblasti MS
kraje, a to i během víkendu či v nočních hodinách.
Významným prvkem bylo flexibilní nasazení
personálu i z jiných oborů činnosti KHS. V této věci
je namístě konstatovat bezpříkladnou ochotu ke
spolupráci ze strany pracovníků Policie ČR, Celní
správy ČR, Celně technické laboratoře, HZS MSK,
SZPI, ČOI a Krajského úřadu MS kraje.
Žádný z případů intoxikace metanolem v MS kraji
nebyl spojen s konzumací lihovin v zařízeních
společného stravování. Tuto skutečnost naznačují
i informace o původu lihovin odebíraných v rámci
bezplatného vyšetření vzorků lihovin v prosinci 2012.
Občané jako nejčastější způsob nabytí uváděli nákup
na tržnici či od podomního prodejce.
Graf 11
Počet intoxikovaných metanolem v čase (rok 2012)
0
1
2
3
4
5
6
3.9.
4.9.
5.9.
6.9.
7.9.
9.9.
10.9.
11.9.
12.9.
13.9.
14.9.
15.9.
16.9.
17.9.
19.9.
21.9.
23.9.
24.9.
25.9.
26.9.
27.9.
28.9.
11.10.
18.10.
19.10.
31.10.
1.11.
10.11.
11.11.
13.11.
18.11.
13.12.
29.12.
počet intoxikovaných