Nahrávám...

Jak zvládnout horké letní počasí?

Úvod / Občanům / Jak zvládnout horké letní počasí?

(s využitím letáku SZÚ Praha „Jak se vyrovnat s mimořádnými klimatickými podmínkami“)

Léto je konečně tady a s ním i teplé počasí. Zvládat horké letní dny však může být pro tělo poměrně náročné, je důležité dodržovat určitá pravidla. Jak tedy zvládnout horko a jak se vyvarovat nepříjemnostem, které s ním mohou být spojené?

Pitný režim

  • zvyšte příjem tekutin, vypijte nejméně 2 až 3 litry tekutin za den, a to v menších množstvích a častějších intervalech
  • nečekejte na pocit žízně, ten je oslabený zejména u starších lidí a žen, děti zase v zápalu hry zapomínají pít, proto je potřebný dohled, ať dostatečně pijí
  • při tělesné aktivitě pijte 2 až 4 sklenice každou hodinu
  • nejvhodnější je pít čistou vodu střídavě s minerálkou pro hrazení ztrát solí, střídat druhy minerálek, chlazený slabý čaj (ovocný, bylinkový, zelený) ovocné džusy ředit vodou
  • vyhýbejte se alkoholu a nápojům s kofeinem - dehydratují (odvodňují)
  • příliš chlazené nápoje mohou vést k žaludečním křečím
  • slazené nápoje (limonády, kolové nápoje či slazené ovocné nápoje) nejsou vhodným zdrojem tekutin, protože obsažený cukr zvyšuje pocit žízně
  • při pobytu v klimatizovaných místnostech je nutné myslet na větší ztráty vody při dýchání suchého vzduchu a hradit je zvýšeným příjmem vody
  • náhrada vody je nutná při fyzické námaze (sport, těžká práce) či onemocnění spojené se ztrátou vody (průjmy, horečka, zvracení)
  • důležité pravidlo: tekutiny, které ztratíme, bychom měli zase zpátky přijmout!

Potraviny

  • jezte lehká, snadno stravitelná jídla (studené polévky, zeleninové saláty, jogurty…)
  • omezte tučná a na bílkoviny bohatá jídla, která zvyšují produkci tepla v organismu
  • jezte častěji a v menších dávkách
  • vyhýbejte se snadno se kazícím potravinám, které mohou být zdrojem infekce

Jak se chovat v budovách

  • snižujte teplotu místnosti (klimatizace) či alespoň napomáhejte odpařování potu (ventilátor)
  • používejte žaluzie, závěsy
  • větrejte v brzkých ranních, večerních a nočních hodinách
  • dejte si opakovaně studenou sprchu či chladnou koupel
  • mějte na paměti, že i vaření může zvyšovat teplotu v bytě
  • odpočiňte si pobytem ve veřejných klimatizovaných prostorách (obchody, knihovny, banky)

Jak se chovat při pochůzkách venku

  • pohybujte se pomaleji
  • vyhledávejte stín
  • noste lehké, netísnivé oděvy světlých barev s převahou přírodních materiálů, pokrývku hlavy, sluneční brýle, opalovací krémy nanášejte půl hodiny před vyjitím ven
  • nikdy nenechávejte děti či domácí mazlíčky v zaparkovaném autě
  • nevystavujte se zbytečně slunci, zvlášť ne v poledních hodinách

Horké počasí je náročné pro mnoho lidí. Někdo se s ním vyrovnává lépe, jiný hůře. Zdravotní potíže může pocítit vlastně kdokoliv. Mezi nejohroženější skupinu patří zejména děti do 4 let a lidé starší 65 let, dále pak těhotné a kojící ženy, osoby s nadváhou a dlouhodobě nemocní. Pozor je třeba si také dávat v případě, že užíváte některé léky.

V případě jakýchkoliv zdravotních potíží navštivte lékaře!

Zveřejněno: 24.6.2016